Fotoalbumer

Juni 2010
Båtførarprøven

Helga 11. – 13. juni 2010 arrangerte Bømlo Båtlag kurs i båtførerprøven for interessert ungdom. 25 deltakarar hadde meldt seg på. Kurset vart leia av Arvid Kallevåg, som hadde med seg Kjell Idar Lønning, Kristen Thorsen, Gunnar Vestvik og Roy Modolf Vold. Berge Olson er utpeikt til sensor for kurset.

Pinsehelga 22. – 24. mai 2010. Bergens Motorbåtforening på besøk

28. feb. 2010

Vinter i båthavna. Foto: Kåre Bogetveit

November 2009
Båttur Tønsberg – Bømlo

Et lite reisebrev fra Tønsberg til Bømlo.

Gikk fra Vallø båtforening i Tønsberg onsdag morgen 11 nov. 09 kl. 09:08 på insiden av Tjømme og rett sørover, det blåste østlig liten kuling de første 4 -5 timene før det øket på til sterk kuling styrke 15sek. Ankom Risør i 16:00 tiden etter ca. 60 nm. Tok bilde av loggen på 12,8knop og sendte til selgeren hvor han var på tråden rette etterpå. Lurte på at det var sandt med en slik fart? Tripptelleren viste sikkert litt for mye i følge han?. Litt farris og tidlig i seng.

Sto opp i syv tiden og kastet loss kl.08:24, etter bare 10 min. kom det en forferdelig snøbyge, var litt usikker om jeg skulle prøve å snu for å gå inn igjen, men jeg satte til havs. Meldingene skulle jo være ca. 3 -5 + grader og regnbyger. Vinden var stabil på øst – nordøst og sterk kuling 15. Kanonvind. Satte ny rekord igjen, denne gang tok jeg bilde over kartplotter/gps på 13,3 over grund for å sende bilde til den tidligere eier. I 18:00 tiden la jeg kursen ca. 90`styrbord og nesten rett nord for å gå inn til Mandal. Det var svart som graven og blåste stikker og strå, et jæv..a regnvær også. Vell i havn kl. 18:45 etter ca. 84,3 nm. sendte jeg meldingen. Da var han på tråden på et blunk og lurte på hvordan det var mulig å seile så fort og alene? Han trodde ikke det var slik fartpotensiale i båten. Jeg svarte at det gikk greit og hadde jeg hatt mannskap så hadde det nok gått enda fortere. Var oppe og tok meg en god kina mat og et par øl. Var i bingen 23:07 og sovnet som en stein.

Nå var det blitt fredag morgen og kl. 07:30 hørte jeg værmeldinga, rettere sagt ble oppringt, (det var en lokal en som hadde telefonmøte med meg tre – fire ganger i døgnet, tusen takk Jens.) Det var litt dårlig melding. Sør-sørøst liten storm styrke 20 – 22sek. ” vi ” fant ut at jeg tok en hviledag. Tok ut en del kurser i kartene oppover vestlands kysten til Bømlo. Koste meg i båten.

Lørdag morgen 08:03 satte jeg seil igjen, vinden var løyet “godt” l kun kuling styrke 12 – 14 sek. Rundet Lindesnes i 10 tiden og var rett vest av Lista kl. 12:22 Vinden var da nede i 8 sek. og jeg fikk en liten pause med roringen. Satte autopiloten på i ca. 11,24 min. vinden øket på igjen og det ble en noe tøff tur oppover mot Egersund. Lå javnt mellom 10 og 12 knop og vinden var 14 – 16 m.sek. var oppi 23 m.sek under de verste bøyene. Satte ny rekord 15,3 over grund. Vinden var mer eller mindre rett sør og det var en del stor sjø.
Ankom Egersund i 16:00 tiden rett før mørket kom. La meg bak redningskjøyta. Etter en god dusj og litt mat gikk jeg ombord og fikk en dråpe kaffe på RS. før jeg gikk opp på pubben for å se Norge slå Sveits 1-0. Sendte igjen bilde over rekorden til selgeren og han var på tråden med det samme og var veldig overrasket over farten. Det ble 65 nm denne dagen.

Søndag morgen ble jeg igjen vekket av værguden pr. telefon, meldingene skulle være 3 -4 sek. fra. nord-vest. Gikk ut nordaløpet kl. 08:00 vinden kom fra alle kanter men det var bare et par m.sek. så det ble motor seiling oppover langs jæren. Ankom Tananger utpå ettermiddagen. etter nye 45 mil. En kompis kom og hentet meg, var hos han til tirsdag middag.

Tirsdag kl. 13:00 Endelig litt vind igjen og fra rett retning. Sørlig kuling. Gikk mellom Kvitsøy og rett inn karmsundet. Logget i snitt 8 – 10 knop. ank. Maritim og Mac kjelleren pub i 17:30 tiden. Det ble et par øl og tidlig kveld. De hadde ringt fra jobben tidligere på dagen og spurt om jeg hadde tid noen timer ledig på onsdag morgen.

Onsdag etter jobb i 13:00 tiden satte jeg kurs for sjarmøretappen.Vind fra sørøst styrke 14. Det ble ikke noe ny fartsrekord men det gikk fort oppover. Kl. 15.05 satte jeg den første fortøyningen i båsen min.
Etter en fantastisk tur og ca. 285 nm.

mvh. kissa

20. juli 2009.
LANGEVÅG GJESTEHAVN EIN FIN SOMMARKVELD.

JULI 2009.
BÅTTUR MED JANICE OG KÅRE

Den 13. – 15. juli 2009 var vi med Janice og Kåre i Rosendal nokre dagar. Ein fantastisk tur i ein flott båt. Vi besøkte baroniet og åt lunsj i den koselege kafeen der. Etter som vi hadde bil med oss for å gå om bord i Rosendal, tok vi ein rask tur inn til Sunndal. Derifrå spaserte vi opp grusvegen mot Bondhusbreen. Vi hadde perfekt turver – og for ein natur! Nede igjen i Sunndal kjøpte vi kaffi og kaker i Olaløa. Om kvelden var det god middag på det gamle hotellet i Rosendal. Takk for at vi fekk vera med på tur! Beste helsing Torhild og Bernt Emil

7. MAI 2009.
Meir dugnad på det nye dekket.

4. MAI 2009.
Denne dagen vart det sett igong dugnad på den nye treplattingen på «kommunekaien»

11. mars 2009
Båthavna ein fin blank vårdag